Archief

Icarus Revisited

12-03-2018 - 12-06-2018 Icarus Atlanticus is de titel van een monumentaal schilderij dat de Limburgse kunstenaar Ger Lataster in 1954 schilderde. Het bestaat uit drie verticale delen met een hoogte van 288 cm en een totale breedte van 324 cm. Lataster is dan 34 jaar oud.

De Tweede Wereldoorlog is weliswaar voorbij maar de internationale wapenindustrie heeft nieuwe afzetgebieden gevonden en ontwikkeld. Nederland zelf heeft de politionele acties van het intussen zelfstandige Indonesië verloren, de heftige oorlog in Korea is juist met een staakt het vuren beëindigd. Ook Lataster realiseert zich dat de Atlantische alliantie van de Verenigde Staten en West-Europa steeds meer op economisch en politiek gebied de wereld naar zijn hand wil zetten. Aan de andere kant probeert ook de Soviet Unie de wereldmacht te veroveren. De ontwikkeling van de Koude Oorlog is in volle gang. In de beeldtaal van Lataster heeft de Atlantische Icarus zijn gevederde vleugels ingeruild voor een gevechtsvliegtuig. Lataster probeert zijn medeburgers door zijn duidelijke waarschuwing tegen de onherroepelijke gevolgen van deze hoogmoed aan zijn zijde te krijgen.

Icarus Atlanticus is een bepalend schilderij. Niet alleen thematisch, het markeert ook enkele belangrijke veranderingen in de schilderkunst van Lataster. Kleur- en vormentaal maken zich los van de invloed van CoBrA en je voelt de waardering voor meesters als Picasso. Ook het monumentale formaat versterkt de zeggingskracht van het kunstwerk.

Als Lataster in 1987 de hoogst eervolle opdracht ontvangt om in het Mauritshuis in Den Haag twee plafondschilderingen aan te brengen krijgt Icarus een nieuwe betekenis. Lataster wijst weliswaar nog steeds met een immense vinger naar de historische klok tussen de beide panelen om ons wederom te waarschuwen dat de tijd tikt en verandering nu eindelijk in gang moet worden gezet. Maar hij vat Icarus ook op als een persoonlijke waarschuwing tegen zijn eigen overmoed nu hij daar boven de grote oude Hollandse Meesters mag prijken. Limburgse bescheidenheid krijg je er toch niet uit.

Bij deze tweede tentoonstelling die wij opdragen aan de grote kunstenaar Lataster hebben wij Hadassah Emmerich, Bas Coenegracht en Sidi El Karchi uitgenodigd om hun werken bij dit doek te exposeren. Drie in Limburg geboren kunstenaars van wie wij de ontwikkeling met bijzondere aandacht volgen. Het is voor ons een eervol genoegen dat wij u hun werken mogen tonen en verkopen. Sprekend over het thema reageerde Sidi El Karchi met de opmerking: ’Maar ook wij kunstenaars zijn iedere dag een Icarus die zich ’s morgens klaarmaakt om met zijn zelf-ontworpen vleugels probeert de werkelijkheid te ontstijgen en het risico neemt om daarbij genadeloos neer te storten.’ Opvallend is dat in de Haagse plafondschildering ook Lataster zichzelf met blauwe werkbroek als vallende Icarus heeft neergezet.

Edwin Becker is hoofdconservator tentoonstellingen van het Van Gogh te Amsterdam. Hij zal op zondag 25 maart om 15 uur de tentoonstelling inleiden en de exposerende kunstenaars plaatsen in het perspectief van de Limburgse kunst van de laatste eeuw. U kunt erop rekenen dat hij ons een boeiend verhaal gaat vertellen en wij nodigen u van harte uit daarbij aanwezig te zijn!


Lataster, 'Icarus Atlanticus' I, II, III, 1954, Olieverf op doek, 288 x 324 cm (drieluik)



Hadassah Emmerich, Ulterior Motive 3, Olie en drukinkt op doek, 182,5 x 124 cm



Bas Coenegracht, Zonder Titel (verkocht), 2018, acrylverf op doek, 50 x 40 cm



Sidi El Karchi, The Weight of The World, 2017, Olieverf, acryl en lak op doek, 140 x 100 cm


Galerie Post + García | Avenue Céramique 17 6221KV Maastricht | T. 043 356 1900 | info@postgarcia.nl

Galerie open op donderdag, vrijdag, zaterdag van 12 - 17 uur en elke eerste zondag v/d maand van 13 - 17 uur

Tijdens TEFAF (10 t/m 18 maart) dagelijks open van 11 - 18 uur
Let op! Ivm deelname KunstRAI vrijdag 6 april gesloten

Gerelateerd